Sinds het begin van dit jaar is het wettelijk verboden om gebruik te maken van smartphones in de klaslokalen op de middelbare scholen. En daar vindt iedereen natuurlijk wel iets van. Sommigen zijn er blij mee, terwijl anderen er niet zo happig op zijn. Maar laten we het even onder de loep nemen: hoe zinvol is zo’n verbod nu eigenlijk en wat zijn de gevolgen?
Het is even wennen… voordat de winterbreak begon, konden veel scholieren in de klas nog lekker gebruik maken van hun mobieltje. En als je weer terugkomt, dan is dat helemaal veranderd. Niks mobieltjes, gewoon lekker old skool achter je tafel zitten en les krijgen. Is dat niet gek? Of is het juist een positieve ontwikkeling? Laten we het er eens met elkaar over hebben.
Tip: uit het onderzoek van ExpressVPN blijkt overigens dat men dient te kijken naar de gouden middelweg. Zij delen manieren om bewust om te gaan met je smartphone, zonder dat je te maken krijgt met een totaalverbod. Zij leggen ook uit hoe door de jaren heen altijd afleidingen zijn geweest, en kun je lezen hoe jongeren hun smartphone het meest op school gebruiken. Het is zeker de moeite waard om jezelf hierover in te lezen.
Wat zijn de voor- en nadelen van het verbieden van mobieltjes in de klas?
- Omgaan met smartphone gebruik
Ouders die niet achter het verbod staan zullen misschien roepen: door dingen te verbieden, zullen kinderen niet leren hoe ze met afleidingen om kunnen gaan. Kinderen weten niet hoe ze in de toekomst in andere situaties moeten omgaan met verstandig mobielgebruik.
Aan de andere kant kun je je afvragen: is dit wel een verantwoordelijkheid van school? Is school niet de plek waarin algemene kennis wordt opgedaan en valt ‘verstandig telefoongebruik’ niet onder een stukje opvoeding? Ouders kunnen hier immers ook een rol in spelen door kinderen te leren wanneer het gepast en ongepast is om op je telefoon te zitten. Denk aan: uit eten gaan, op visite, tijdens het avondeten etc. Daarnaast hebben ouders natuurlijk ook nog de mogelijkheid om een dagelijkse limiet op het mobieltje te zetten door middel van apps zoals Family Link op Android en Ouderlijk toezicht bij IOS.
- Informatie opzoeken
Op veel scholen worden de smartphones door docenten ingezet om leerlingen informatie te laten opzoeken op hun telefoon. Bijvoorbeeld tijdens aardrijkskunde. De docent vraagt dan aan de leerlingen of zij even hun mobieltje erbij willen pakken en willen uitzoeken wat er gezegd wordt over een bepaald klimaat of land. Nu kan dat niet meer, en ben je beperkt tot de resources die je voor handen hebt: je schoolboek en werkboek. De interactie wordt minder, want de leraar laat zelf informatie zien op de smartbord. Het wordt dus iets meer eenzijdig informatie zenden.
Ja, zeggen de tegenstanders, dat probleem is makkelijk verholpen door kinderen tijdens bepaalde lessen een tablet of laptop aan te bieden. Op die manier kunnen kinderen nog steeds online informatie opzoeken. Sterker nog, je kunt kinderen in groepjes uiteen laten gaan en elk groepje slechts één laptop of tablet meegeven. Zo leren de leerlingen juist om met elkaar samen te werken en taken te verdelen.
Lees ook het artikel: 5 tekenen dat je tiener klaar is voor een eigen telefoon
- Online quizes
De smartphones worden in de lessen ook ingezet om op een speelse manier te ontdekken hoe het zit met de kennis van de scholieren. Zo wordt er regelmatig gebruik gemaakt van online educatieve platformen zoals Kahoot. Het makkelijkste is natuurlijk om dit op je mobieltje te doen.
Idemdito! De quizes kunnen ook gedaan worden op tablets. En als je het echt op de ouderwetse manier wil doen, kun je quizen uitdelen op papier en kinderen elkaars werk laten nakijken. Zo ontstaat er ook interactie.
- Multitasken vs focus op één taak
Doordat kinderen met meerdere dingen tegelijkertijd bezig zijn, zal de focus zich ook steeds verplaatsen. We hebben het hier dan over het switchen tussen mobiel, boeken, interactie etc.Dit betekent dat je dus niet met je volle aandacht op één ding kunt richten.
Voorstanders van multitasken zullen zeggen dat dit geen probleem is en dat dit een mooie vaardigheid is. Dit kan een opstapje zijn naar het zijn van een generalist. Degenen die zich liever focussen op één ding tegelijk, zullen met bewijzen kunnen komen waaruit blijkt dat focus zorgt voor kwaliteit en dus betere prestaties. Op deze manier zorg je ervoor dat kinderen interesse krijgen in het zijn van een specialist.
Kortom: er zijn voor- en tegenargumenten voor het verbieden van een mobieltje in de klas. Mobielgebruik kan lessen interactiever en aantrekkelijker maken voor kinderen, maar het kan er ook voor zorgen dat kinderen de stof niet optimaal leren beheersen. En er kunnen ook alternatieven ingezet worden om het gemis van mobieltjes op te vangen.
Uitgelichte afbeelding is afkomstig van Monkey Business Images via Shutterstock
Ries says
Wettelijk verboden? Het is een dringend advies. Het is aan de scholen om dit om te zetten. Ik vind het heel ver gaan om de smartphone zelfs in de pauzes te verbieden. Wat een betutteling! Ik hoop dat dit ook voor de leraren geldt.