Geschreven door gastblogger| Je komt in een situatie waarin er opmerkingen worden gemaakt die jij als vervelend en kwetsend ervaart. In zo’n situatie wil je degene het liefst aanspreken, maar hoe doe je dat? Hoe kan je duidelijk zijn? Hoe kan je voorkomen dat je emotioneel wordt?
Tips: hoe geef je feedback + persoonlijke ervaring
Ik wil graag mijn ervaring delen. Waarom? Omdat het voor de meeste heel herkenbaar is, maar tegelijkertijd ook heel moeilijk. Hoe geef je feedback en hoe reageert een ander hierop? Het is heel belangrijk dat je feedback durft te geven, want jouw ervaring en gevoelens zijn belangrijk! En… sta je er wel eens bij stil dat een ander zich helemaal niet bewust is van het gedrag dat jij als vervelend, storend of kwetsend ervaar? Dus ook voor de ander kan het heel wat opleveren! Tot slot, het omringen met positiviteit! Hoe fijn is het als je jouw negatieve gevoelens kan omzetten in iets positiefs?
Mijn ervaring met discriminatie
Onlangs volgde ik een tweedaagse training via mijn werk. De eerste dag viel het mij op dat de trainer twee keer een grapje maakte waarbij hij ‘een buitenlands’ accent gebruikte terwijl hij iemand nadeed. Ook gaf hij een voorbeeld waarin hij een opmerking maakte als ‘Ahmed met een tulband om zijn hoofd’. De opmerkingen gaven mij een heel naar gevoel. Het idee dat er opmerkingen over groeperingen werden gemaakt, die niet aanwezig waren en zich niet konden verweren, terwijl zij werden nagedaan en er grapjes werden gemaakt over iemands uiterlijk, gaf mij een heel verdrietig en onrechtvaardig gevoel. Ook vind ik dat er van een trainer verwacht mag worden dat hij een neutrale houding heeft en zich niet uitspreekt over bepaalde mensen.
Ik zat er mee, sprak er thuis over en benoemde dat ik de trainer graag feedback wilde geven. Toen ik dit aan een tante vertelde, zei ze, ‘dat moet je zeker doen, misschien is degene zich niet bewust van zijn gedrag, omdat iemand hem er nooit op heeft durven aanspreken’. Ik vond dit een heel mooi inzicht, want inderdaad misschien kon ik de trainer niets kwalijk nemen als hij zich hier niet bewust van was. Hierdoor kon ik er afstand van nemen en daarnaast vond ik het een mooie aanleiding voor het gesprek; de ander iets in willen laten zien.
Waar moet je op letten bij het geven van feedback
Na een week was de tweede en laatste trainingsdag. Ook had ik pas een communicatietraining gehad over het geven van feedback, dus kon ik dit gelijk toepassen! Ik heb dit even doorgelezen en aan mijn situatie gekoppeld:
1. Vertellen vanuit de ik- boodschap (wat deed het met mij? Het gaf mij een verdrietig en onrechtvaardig gevoel)
2. Waargenomen/feitelijk gedrag benoemen (wat had ik gezien? U noemde de vorige training 3x een voorbeeld waarbij u 2x een buitenlands accent gebruikte en 1x iets zei over een tulband) dit zijn dus feiten. Dus niet; u discrimineert, maakt mensen belachelijk etc.
3. Gewenste situatie (wat zou je wél willen zien? Ik snap dat u een grapje wil maken, maar zou dit ook op een andere manier kunnen.
Tot slot wilde ik graag weten wat de meerwaarde was? Was er misschien een reden dat de trainer deze opmerkingen maakte? Om iets aan te duiden?
Ik besloot het gesprek in de pauze aan te gaan, zodat ik mij kon voorbereiden en hoopte dat de trainer nog zo’n opmerking maakte, waardoor ik een directe aanleiding had. Uiteindelijk gaf hij voor de pauze een voorbeeld waarin hij weer een ‘buitenlands’ accent gebruikte. Helaas, maar een ‘mooie’ aanleiding om het gesprek aan te gaan!
Hoe het gesprek ging, lees je in mijn volgende blog: een feedback gesprek aangaan.
Afbeelding is afkomstig van Shutterstock
Essma says
Wat dapper en goed van je dat je de confrontatie hebt durven aangaan! Voor een ander kan dat inderdaad wat moeilijker zijn. Ik ben heel benieuwd naar deel 2 en hoe het uiteindelijk is afgelopen! Fijn weekend!
Miniz.mama says
Dankjewel! Inderdaad dat is voor iedereen anders en iedereen doet het ook anders. Leuk om te lezen dat je nieuwsgierig bent geworden, het tweede deel volgt snel. Jij ook een fijn weekend!