Geschreven door gastblogger | Gister kon je mijn persoonlijke ervaring lezen over een situatie dat mij een naar gevoel gaf. Je kon lezen waarom ik een gesprek wilde aangaan en hoe ik dit puntsgewijs het beste kon voorbereiden. Vandaag lees je hoe het gesprek daadwerkelijk is verlopen en wat wij ervan hebben geleerd.
Een feedback gesprek aangaan
Het gesprek
In de pauze besloot ik het gesprek aan te gaan. Het beste is om dit één op één te doen, zonder anderen. Ik had mij ook voorgenomen om het gesprek zo aan te gaan, maar de trainer vroeg tijdens de lunch wat wij ervan vonden. Ofwel hij vroeg om feedback, dus vond ik het een goed moment om te delen.
Ik vond het op dat moment best spannend, omdat ik niet wist wat voor reactie ik kon verwachten. Uiteindelijk zei ik, je vraagt wat wij ervan vinden, ik wil graag feedback geven, kan dat? Hij vond het goed en zo volgde het gesprek.
In het gesprek benoemde ik feiten/waarneembaar gedrag. De trainer wist eerst niet wat ik bedoelde, maar nadat ik het uitlegde gaf hij aan dat hij het niet bedoelde om iemand te kwetsen. Ook benoemde hij dat hij niets tegen buitenlanders had. Ik zei toen dat wanneer dat zo zou zijn, dan ook werd verwacht dat hij zich als trainer neutraal zou opstellen. Hierbij sprak ik dus ook mijn verwachtingen uit.
De trainer zei dat hij het grapje misschien niet had moeten maken en zich hier niet bewust van was. Ook benoemde hij dat dit voor het eerst werd gezegd, maar hij het heel fijn vond, in plaats van dat er over hem werd gepraat. Hij sprak dus ook zijn verwachtingen uit en gaf aan wat hij niet fijn vond.
Tot slot vroeg ik hem wat de meerwaarde was om een buitenlands accent te gebruiken. Hij gaf aan dat hij hiermee herkenning wilde voor de situaties en voorbeelden wilde geven. Ik zei dat ik de voorbeelden wel begreep, maar het accent niet. Hiermee gaf ik dus aan dat ik naar hem luisterde, hem ook begreep, maar bleef bij mijn standpunt. Mijn vraag kon hij niet beantwoorden en het gesprek rondden we af. Ik bedankte hem voor het zo goed ontvangen van de feedback.
Uiteindelijk was het dus een erg fijn gesprek!
Wat is het belang van feedback geven en krijgen
Het geven van feedback is zowel voor de ander als voor jezelf. Een ander kan het oppakken, maar ook voor jezelf is het fijn om uit te spreken wat je ervaart. Wanneer het is uitgesproken, ben je het kwijt. In mijn situatie belemmerde het mijn training, want door de opmerkingen kon ik mij niet concentreren.
Waar moet je op letten tijdens een feedback gesprek
Tijdens dit soort gesprekken zijn een aantal dingen erg belangrijk te onthouden, die we allemaal geneigd zijn te doen.
1.Invullen voor de ander: ‘misschien denk je waar heeft ze het over’, ‘je zou wel denken, die heeft een grote mond’. Nee, je weet niet wat iemand denkt, dus denk ook niet voor de ander. Wil je wat weten, vraag het. Dus, in plaats van ‘misschien denk je waar heeft ze het over’, ‘ik zie je denken, weet je waar ik het over heb?’)
2.Aannames: ‘pff al die opmerkingen over buitenlanders, het is vast een racist’. Ook hier, als je iets wil weten, kun je dit vragen bijv. ‘Ik hoor dat U een een buitenlands accent gebruikt, is dat met een reden? Hoe denkt u over buitenlanders, allochtonen, anderstaligen etc.? In plaats van; u heeft zeker een hekel aan…?
3.Ga uit van het positieve: Denk niet dat iemand iets expres doet of dat je wel feedback wil geven, maar iemand zich er niets van aantrekt. Het geven van feedback doe je, omdat je hoopt dat een ander inziet wat het gevolg is van zijn gedrag en je hoopt dat de ander zijn gedrag kan veranderen Als je al denkt dat iemand zich er niets van aantrekt, heeft het ook geen zin om feedback te geven. Zoals ook in mijn situatie bleek, was de trainer zich helemaal niet bewust van zijn gedrag en stond hij open voor verandering.
Feedback geven blijft altijd spannend, want je weet vaak niet hoe een ander reageer. Ook voor de ander is het spannend om te horen wat iemand over hem denkt en hoe iemand het ervaart. Je kunt dit ook uitspreken, bijvoorbeeld ‘ik vind het best spannend om te zeggen, omdat ik niet weet hoe je reageer.’ Het uitspreken van je eigen gevoelens vanuit de ik-boodschap is altijd fijn, zowel voor jou als de ander.
Tot slot, vergeet niet; gedrag kan veranderen, maar de mens niet. Stel dus niet te hoge verwachtingen en wees niet teleurgesteld als het lijkt of het gedrag niet veranderd. We zijn allemaal mensen en we weten allemaal hoe moeilijk het is om gedrag of gewoontes te veranderen.
Ik ben heel benieuwd wat je van dit artikel vonden. Zou je meer willen lezen over onderwerpen als communicatie en feedback?
Geef een reactie