Geschreven door Nayyirah Oem Moesa | Onlangs heb je kunnen lezen dat ik thuisonderwijs geef aan mijn zoon van 3,5 jaar. Op dit moment behandelen we de dieren uit de Qur’an. Zo hebben we onder andere het thema ‘de bij’ behandeld. In dit artikel kun je lezen hoe we aan de slag zijn gegaan met het thema ‘de olifant’.
Islamitisch thuisonderwijs voor kleuters
Vorige keer heb je kunnen lezen hoe we aan de slag gingen met thema ‘de bij’. Heb je dit gemist? Kijk dan even hier: islamitisch thuisonderwijs voor kleuters: thema ‘de bij’. Ik zal hieronder nog even kort toelichten wat de term tafakkur inhoudt:
Tafakkur betekent: het overpeinzen van de schepping, zodat je dichter bij de Schepper kunt komen en Hem beter leert kennen. Dit kun je ook doen met je kind door de scheppingen van Allah te bespreken en te behandelen. Kinderen kunnen dan op een speelse en leerzame manier de schepping van Allah bewonderen en bestuderen.
Surah Al Fiel
De olifant heeft ook een soerah genoemd naar hem. We bespreken uitvoerig meerdere malen het verhaal van Abraha, de stoute koning, die de Kaaba wou vernietigen. Maar natuurlijk is dat niet gelukt omdat Allah het Huis waarin Hij geëerd wordt, beschermd heeft. Bij het reciteren van de Soerah, beeld ik uit wat er gebeurt. Zo stam ik hard als een olifant op de grond met mijn voeten, beeld ik uit dat ik met steentjes gooi en val ik op het einde neer zoals het leger van Abraha. Mijn kleuter vindt dit geweldig.
Tip: in het kinderboek Mijn eerste Koranverhalen staat ook het verhaal van Abraha en de olifant.
Zelf toneel spelen met poppetjes
Wij spelen vaak toneel rond een verhaal en dat doen we met poppetjes. We maken dan een scène en personages en zo beelden wij het verhaal erg levendig uit. Fantastisch vindt mijn kleuter het en raad eens welk stukje van dit verhaal hij het leukste vindt om uit te beelden? Het gooien van de stenen op de olifanten en het leger! Hiervan heb ik momenteel geen foto’s meer, maar toneel voor kleuters kan ik wel eens toelichten op een ander moment.
De olifant dus… onze thematafel:
Boekjes
SalaamArt heeft een superleuk boekje over dierenmanieren. Enerzijds worden er dieren uit de Koran in vermeld, anderzijds gaat het over emoties en verlangens en karaktertrekjes die soms eens in de weg kunnen zitten. Zo is Oli Fantje soms wat koppig. Er hoort steeds een liedje bij het verhaal, dus dat is ook leuk in thuisonderwijs, even zingen… Een kinderencyclopedie ontbreekt nooit, alsook andere tijdschriftjes of boekjes die we thuis vinden.
Benieuwd naar meer boekjes van SalaamArt? Lees dan deze recensies: Blokje leert over vriendschap en Blokje leert over Ramadan
Fonetisch letters en woorden leren
Wij zijn al langer bezig met letters, maar dan op een heel speelse manier. Bijvoorbeeld door het fonemisch bewustzijn aan te wakkeren. Zo is de O O O van Olifant… . Het geluid krijgt gaandeweg ook een vorm, de letter O. Door ‘grijpbare’ letters wordt deze letter zelfs tastbaar. De laatste fase is dan het effectief proberen schrijven van deze letter.
Arabisch
Het liefst zou ik hebben dat mijn kind helemaal het Arabisch als tweede taal meekrijgt op een natuurlijke manier. De moedertaal in ons geval blijft Nederlands, als zijnde ik als moeder praat Nederlands. Omdat wij onder normale omstandigheden in Marokko wonen, groeit mijn kind spontaan tweetalig op. Tot de leeftijd van 7 pikken ze zonder nadenken talen op als sponzen zonder over grammatica te moeten nadenken, in tegenstelling tot ons, volwassenen. Momenteel staat Arabisch op een lager pitje, maar we houden het levend. Hier oefenen we met de Arabische letters.
Schetsen
Met een lichtbord lukt het om vrij gemakkelijk een olifant zelf te schetsen. Zelfs voor mijn kleine man.
Werkbladen
De meeste van mijn werkbladen vind ik via pinterest. Het aanbod, ook voor de olifant, is uitgebreid. Ik kies er die opdrachten uit die aansluiten bij mijn 3,5-jarige kleuter. Zoals het herkennen van schaduwen en vormen en een dot-to-dot prent waarbij hij enerzijds de cijfers van 1 tot 20 moet proberen herkennen en anderzijds alweer zijn schrijfvaardigheid oefent.
Ons activiteitenbord
Deze wordt tussendoor steeds aangevuld. Het is ook mijn kleuter zelf die zo veel als mogelijk van zijn eigen werkjes ophangt. Zowel aan het magnetisch whiteboard als aan het kurken prikbord, mag hij zoveel als mogelijk zelf ophangen. Ook dit zijn oefeningen die geschikt zijn voor zijn leeftijd.
Knutselwerkje
We sluiten dit thema af met een eenvoudig schilder- en knutselwerkje. Ik kies bewust voor simpele werkjes. Ik wil dat mijn kind zoveel als mogelijk zelf kan doen. Zo houdt hij de aandacht erbij en is het zijn werk, niet dat van mij… ook al doen we het samen.
Heb jij zelf nog leuke tips of ideeën over hoe je je kind kan leren over de schepping van Allah? Laat het dan weten in de reacties.
Liefs, Nayyirah Oem Moesa
Ismahan says
Tbarkellah echt leuke tips. Ik heb er echt enorm veel aan. Jazaak Allah