Jongeren krijgen in het middelbaar- en hoger onderwijs een hoop maak- en leerwer. De één lijkt het makkelijker te doen dan de ander. Maar waar zitten de verschillen in? Er zijn een aantal dingen die belangrijk zijn om te weten, zodat je optimaal kunt leren.
- Beter presteren
Allereerst heb je natuurlijk heb je te maken met niveau verschillen. We hebben niet voor niets verschillende niveaus in het onderwijs, maar desondanks zul je verschillen blijven merken in de klas. Geen enkele jongere is immers hetzelfde.
Natuurlijk zijn er wel zaken om de kennisopname in je hersens te vergroten. Je kunt kennis direct beter opnemen als je tijdens het luisteren kauwgum kauwt of tekeningen maakt. Door te tekenen vergroot je de informatie opname tot wel 29%! Daarnaast zorgt stres ervoor dat je minder goed leert, je kunt stress verlagen door ontspanningsoefeningen te doen. En tot slot zorgt sporten er voor dat de zuurstof gehalte in je hersenen toeneemt, hierdoor worden je hersens actiever.
- Beelddenkers en woorddenkers
Laten we beginnen met het feit dat beelddenkers niet slimmer zijn dan woorddenkers, of andersom. Beiden verwerken informatie gewoonweg op een andere manier. Maar de manier waarop informatie aan de denkers wordt aangeboden, heeft wél invloed op de leerprestaties.
Bij beelddenkers is de rechterhelft van de hersens overheersend. In de rechter hersenhelft wordt gevoel ‘geregeld’. Een beelddenkend kind is te herkennen aan verschillende eigenschappen zoals:
- Maakt veel gebaren tijdens het praten
- Onthouden van instructies gaat niet altijd goed
- Korte spanningsboog
- Is fantasievol
Bij woorddenkers is de linkerhelft van de hersens overheersend. In de linker hersenhelft worden ‘gedachtes’ geregeld. Een woorddenker heeft de volgende eigenschappen:
- Kan mondelinge informatie goed overdragen
- Houdt van orde en structuur
- Heeft een goede concentratie
- Leert goed volgens de boekjes
Let op: de meeste mensen hebben een combinatie van beeld- en woorddenken. Slechts 5% van de mensen zijn alleen beelddenkers.
We kunnen trouwens wel concluderen dat woorddenkers het in het regulier onderwijs vaak makkelijker hebben dan beelddenkers. Er wordt namelijk veel gebruik gemaakt van woorden in plaats van beelden. Dit kan makkelijk opgelost worden door gebruik te maken van zaken zoals plaatjes, infographics, apps en video’s. Zo leren visueel ingestelde jongeren een stuk makkelijker. Niet alleen op school, maar ook bij zaken zoals de theorie leren voor het rij-examen is het belangrijk dat er gebruik gemaakt wordt van visualisaties. Online kun je gelukkig ook gratis oefenen theorie-examen, waarbij veel wordt uitgebeeld.
- Manier van leren volgens Kolb
Tot slot is het handig om je te verdiepen in de verschillende leerstijlen van Kolb. Volgens Kolb zijn er vier leerstijlen:
- Doener: wil zo snel mogelijk zelf aan de slag en leert goed door ervaringen op te doen.
- Beschouwer: wil eerst goed nadenken over wat de oplossingen zijn, en nemen hier de tijd voor.
- Denker: wil observeren en hier hypotheses en theorieën aan koppelen. Een denker werkt graag zelfstandig.
- Beslisser: neemt graag het initiatief, wil actief experimenteren en houdt niet van tijdverspilling. Een beslisser is probleemoplossend bezig en hakt knopen door.
Wil je hier meer over weten? Bekijk dan de onderstaande video:
Conclusie
Wanneer je alle bovenstaande punten goed onder de loep neemt, dan weet je beter hoe jouw kind/jongere het beste kan leren. Aan de hand daarvan kun je maatwerk leveren en het kind datgene aanbieden wat hij of zij nodig heeft.
Uitgelichte afbeelding is afkomstig van Shutterstock | Monkey Business Images
Carla says
Die leerstijlen kan je soms zo goed terug zien bij kinderen! Leuk artikel! :)